12 manieren voor meer bekendheid in jouw vakgebied
Een van de grootste uitdagingen van het laten groeien van je business is om bekendheid te werven met dat wat je doet. Gelukkig probeer je niet gelijk beroemd te worden maar wil je bekend staan in jouw veld van expertise. Wat heerlijk dat je als ondernemer vanuit je expertise kan werken maar om dat te doen, moet je eerst bekendheid in je veld werven. En dat is nou net waar je aan moet werken. Bekend worden in dat waar jij zo goed in bent. Ik stel je 12 manieren voor.
Een tijd geleden sprak ik een uitgever, hij gaf aan dat hij alle boeken over het hebben van een succesvolle business al heeft gelezen maar dat hij nog verre van succesvol was. Ik genoot en moest lachen. Ik was hem niet aan het uitlachen maar genoot vooral van zijn eerlijkheid en alleen als je bereid bent dit soort gesprekken aan te gaan, kan je ook daadwerkelijk het verschil maken en dus beter worden. Als je bereid bent dit soort gesprekken te voeren, ga je ook andere mensen ontmoeten en bereik je zo ook veel meer.
Er zijn veel manieren om bekendheid te verwerven. Ik zal een paar manieren met je delen die ik de afgelopen jaren heb toegepast. Overigens blijken zij wereldwijd ook in de top 20 te staan.
Spreek
Ik weet nog dat ik besloot om te spreken. Ik had net het boek Sales Is Sexy geschreven en werd meteen gevraagd door de top 25-bedrijven van Nederland om mijn kennis over de vrouw en commercie te delen. Ik vond het werkelijk geweldig. Mijn man zei: ‘Lucinda, ga nou eens grandioos falen.’ Hij bedoelde daarmee te zeggen dat niemand wist wat ik zou vertellen over mijn inzicht en werk en dat ik vooral mezelf moest zijn. En natuurlijk zou ik ook waarde delen. Naarmate ik meer sprak, leerde ik ook meer over spreken. Ik koos ervoor om vlieguren te maken en schreef ook boeken om dat te ondersteunen. Nu nog zegt mijn man Richard tegen mij: ‘Ga nou eens falen’ en dat geeft altijd zoveel rust en ik ben er altijd heel ontspannen onder.
Ik begon natuurlijk onbetaald te spreken. Ik moest mezelf eerst overtuigen dat ik goed genoeg was en uiteindelijk werd ik € 4.000,- betaald voor mijn laatste officiële offline optreden. Dat vond ik een prima bedrag.
Jouw eigen netwerk
Ik weet nog dat toen ik begon met mijn ondernemerschap, ik na een jaar besloot om een netwerk op te richten genaamd Sales Is Sexy. Wat ik wist is dat alles wat je doet als ondernemer altijd te maken heeft met het verkopen van jezelf en dan pas je product. In wat ik en veel mensen doen, is overigens alleen jezelf verkopen.
Na een jaar had ik een waanzinnig netwerk waar 500 vrouwen in Nederland lid van waren. Een goed verdienmodel had ik niet maar vooral een groot netwerk en dat was al de moeite waard. Later heb ik besloten om een eigen netwerk onderdeel te maken van mijn business. Ik houd er nou eenmaal van. Alles wat ik vanzelfsprekend ervaar, kan ik delen met mijn netwerk en dat geeft heel veel vreugde.
Bouw een netwerk
Door sociale media is het juist heel gemakkelijk geworden om een netwerk te bouwen. Maak gebruik van uiteenlopende kanalen en deel wat relevant is. Wij leven in een uitdagende tijd en het wordt steeds belangrijker voor mensen om te weten hoe jij dingen doet. Deel dat hoe-gedeelte maar deel ook wat echt belangrijk is voor je. Wees altijd relevant, eerlijk en transparant en laat je ego nooit de overhand krijgen.
Bouw een netwerk op LI of FB of juist via Insta en vergeet YouTube niet. Als je maar je expertise ergens deelt waar mensen zijn die geïnteresseerd zijn in wat je wilt delen. Een tijd geleden heb ik een netwerk gebouwd voor mijn goede doel genaamd We’ve got your back woman! Een goed doel dat zo verbindend werkte dat ik veel vrouwen daaraan kon verbinden. Wij gingen samen voor iets én het had te maken met mijn business die altijd draait om empowerment van vrouwen.
Wees geïnteresseerd
En dan natuurlijk oprecht geïnteresseerd. Denk eens mee en koppel mensen aan elkaar. Schrijf of deel iets leuks in je nieuwsbrief of op je social over wat anderen doen en geef ze een podium. Review boeken van mensen, geef comments op hun sociale media posts en werk empowering naar de ander toe.
Wees actueel
Op dit moment zijn er zoveel haakjes voor wat je doet in combinatie met het nieuws en dat wat jij doet. Je mag ook vaker opiniestukken schrijven voor de krant maar ook op je website als blog. Vloggen mag ook. Er zit geen grens en rem aan wat je kunt delen. Wees blij met wat actueel is, deel je kennis en geef een liefdevolle mening.
Content
Ontdek dat wat je zo bijzonder maakt en deel berichten, schrijf blogs, verzend je nieuwsbrief, maak video’s en podcasts. Wees aanwezig om zo je zichtbaarheid te vergroten en maak zo ook verbinding met je toehoorders.
Creëer video’s van jouw content
Op het moment dat je gevonden hebt wat je bijzonder maakt en jij je niche heb ontdekt, maak dan video’s hierover. Per onderwerp mag je echt een film opnemen en dat plaatsen op je YouTube-kanaal. Begin ermee en je zult zien dat je wereld echt groeit en dat je steeds meer mensen weet aan te spreken doordat ze je zien. Door gezien te worden, verbind je op een dieper niveau en dat wil je. Je wilt dat mensen je niet alleen zakelijk maar ook persoonlijk leren kennen.
PR
PR wordt vaak onderschat. Informeer om een column te schrijven in je lokale krant of om een vaste show te hebben op de lokale radiozender. Ze zijn altijd opzoek naar vrijwilligers. Je podcast kan ook veel opleveren. Je mag je ook aanmelden bij casting-agentschappen en vergeet ook niet RUM van Facebook. Daar komen alle journalisten bij elkaar om vragen te stellen voor interviews. Genoeg PR-mogelijkheden en ze zijn allemaal kosteloos.
Ik adviseer mijn klanten ook altijd om te kijken in kranten, weekendbijlages en tijdschriften. Er wordt altijd gezocht naar mensen met bijzondere eigenschappen die mee willen doen aan interviews en weet dat jij bijzonder bent. Vaak staat het mailadres van de journalist er al bij. Dus mail haar of hem vandaag nog.
Vraag introducties
Als je gewerkt heb met een bedrijf of groep mensen is de kans groot dat de mensen met wie zij omgaan – omdat zij onderling gelinkt zijn – ook jouw klanten kunnen zijn omdat jij met hen geassocieerd wordt. Vraag dus om introducties. Mensen willen het absoluut voor je doen dus schroom niet en pak het aan.
Stel voor jezelf een limiet van twee introducties per week. Dan heb je in ieder geval een stok achter de deur en een uitdaging. Dit kan prima per app, mail of een privébericht. Schroom niet… nee heb je, ja kun je krijgen. Hoe dan ook, hier leer je erg veel van.
Proactief & reactief
Wees proactief. Ik weet dat dit niet in alle businessmodellen kan maar zorg toch voor een deel van je businessmodel dat altijd proactiviteit toelaat. Een traditionele strafrechtadvocaat heeft alleen een zaak als iemand iets heeft gedaan. Zelf kan een advocaat niets doen om zaken te creëren maar door een abonnementssysteem te hebben, is hij al meteen proactief. Nu heeft hij naast de zaken ook een verdienmodel. Dat is slim zaken doen. Natuurlijk heb je binnen je business ook mogelijkheden. Heb sparringsessies met je mentor of lees meer over proactieve verdienmodellen. Wacht niet tot een klant naar je toekomt maar ontwikkel, ontwerp en verkoop.
Verbind jouw klanten met elkaar
Ongeacht wat je business is, jij hebt klanten en het is juist heel krachtig om ze te verbinden aan elkaar. Ook al hebben ze op dat moment niets aan elkaar, later komt het zeker aan bod. Tenslotte hebben ze voor je gekozen en je mag ze zeker aan elkaar verbinden. Een verbinder gaat verder en zo vergroot je ook hun werelden. Wees vooral gul en niet angstig. Gewoon doen. Het opent ook meer mogelijkheden voor jou.
Creëer variëteit in jouw visuele uitingen
Eén fotoshoot doet het natuurlijk niet. Je hebt altijd foto’s nodig voor uiteenlopende (promotionele) situaties. Ook funfoto’s moeten professioneel zijn of tenminste op niveau. You need to be interesting to keep people interested. Onderneem en deel zodat een ander er ook wat aan heeft. Plan een fotoshoot één keer per jaar voor jezelf en heb ook een film of een of andere update voor je socials… houd het vooral verfrissend en boeiend. Een professionele fotoshoot voor je website om het niet saai te houden is van belang.
Bestaat komkommertijd? Is het nooit of juist altijd? Dat bepaal je zelf. Je kunt ongeacht de tijd van het jaar altijd bovengenoemde manieren inzetten. Zorg ervoor dat je het doet. Uit ervaring weet ik dat je hierdoor juist veel impact kan maken en je bekendheid kan vergroten. Ga ervoor en als je een sparringspartner nodig hebt, daar kan ik je absoluut mee helpen maar begin alvast. Jij hebt nu alle handvatten en kennis in huis.
Zet jij deze manieren in, dan hoor jij eerder een JA! van jouw opdrachtgevers. De JA! die deuren opent. De fijne lijntjes van altijd JA! horen, vind je in mijn boek Zo hoor je altijd JA! dat je ook hier kunt bestellen. Een mooie eye-opener voor een succesvolle mindset.
Met dank aan Jane Anderson.
Lucinda Douglas is auteur, spreker & ondernemer.