3 redenen waarom de business van deze vrouwen niet loopt

Vorige week ontving ik een e-mail van een vrouw. Zij heeft een lingeriezaak opgezet maar er is één probleem… de klanten blijven weg. Voordat zij mij belde, volgde zij een driedaagse cursus Facebook Marketing. Daarbij heb ik altijd het idee dat de deelnemers wordt verteld dat er mensen zijn die € 100.000 per maand hierin investeren en dat ze dat in tienvoud terugverdienen. Veel mensen zijn dan ook getriggerd om alles uit de kast te halen maar… het verhaal is leuker dan de harde realiteit. 

Toen ik haar Facebook account bekeek, zag ik geen foto van haar en op Insta had zij weliswaar vijftien afbeeldingen geplaatst met verhalen maar ik miste van alles. Toon, frequentie, interactie, gevoel, persoonlijke berichten… je snapt het wel en de media (zeker lokaal) wisten ook nog van niets. 

Wil jij écht succes of ben je één van…?

Naast de dames van ELLE Mastermind geef ik sessies aan vrouwen die hun business willen laten groeien. En dan bedoel ik écht willen laten groeien. Met een strak plan en een waardevol commitment. Daar ben ik ook écht mee begaan en daar stroop ik ook graag mijn mouwen voor op.

Lucinda Douglas

De laatste jaren heb ik vaak gewerkt met vrouwen die getrouwd zijn – of waren – met mannen met meer dan voldoende inkomsten. Deze vrouwen zeggen dat ze hoognodig willen ondernemen maar… het is een aparte categorie. De vrouw met een hoge alimentatie valt ook in deze groep. Ik weet nog dat ik op een vrijdagmiddag voor die vrouw een serieus plan zat te uit te werken en toen ik haar belde voor input… kwam het even niet uit want met vriendinnen zette zij de bloemetjes buiten op een terras.

Je moet wel willen

Een bijzondere categorie vormen ook de vrouwen die graag ‘alles zien gemanifesteerd.’ Inderdaad in de lijdende vorm want het logische principe actie-reactie staat om een of andere reden niet hoog in hun vaandel, wel frustratie en een of andere uitkering of subsidie. Hoe kan dat nu? Maar voornamelijk jammer van niet-ingezette en ontwikkelde talenten en capaciteiten die zeker verzilverd hadden kunnen worden. En dan kan trouwens altijd nog maar… je moet wel willen.

En dan is er nog corona. Helaas maakt corona sommigen lui. Sommigen (ik heb het zelf vastgesteld) houden aan hun corona-uitkering nog meer over dan dat ze zouden verdienen. De noodzaak om dus zeker in deze tijden achter klanten aan te gaan, verwatert. Ongetwijfeld een nobel initiatief van de overheid maar… geen stimulans, geen inspiratie. Ook zonde want in juist in deze tijd kan je laten zien hoe creatief je kunt zijn.

Angst

‘Dat wil ik ook! Echt waar!’ riep de vrouw. Ze refereerde aan mijn theatershow de Cheerleader uit 2019. Het was een werkelijk diep verlangen van haar om eens in haar leven een theatershow te geven. Ik ging aan de slag en stelde haar een concreet stappenplan voor met de woorden: ‘Over twee weken zie en hoor ik graag je voortgang.’ Zoals zoveel dames voor haar hoorde ik nooit meer van haar. De theatershow is er niet gekomen.

Het is angst, angst en nog eens angst en waarvoor… ik weet ik nog steeds niet. En volgens mij de betreffende vrouwen ook niet. Snijd je dat aan, dat beginnen ze een verhaal dat ze eerst een reis terug naar de baarmoeder moeten maken om dit te begrijpen. Het zal wel, ik geloof het wel. Alleen weer zonde en jammer van niet-gebruikte talenten want de meeste van deze vrouwen willen dolgraag gezien worden voor wie ze zijn en wat ze kunnen. En zij hebben zeker genoeg in hun mars. En voel jij je nu aangesproken of gekwetst, dan spijt dat me.

Jouw business vormgeven

Hoe pak in nu de lingeriedame aan? Zij moet zich eerst verdiepen in een aantal (mode)merken waaronder Feraggio en LaDress en vertellen wat haar hierin wel en niet aanspreekt. Zo maakt zij zelf een bepaalde keuze en gaat zij ervoor. En tegelijkertijd starten we met zichtbaarheid: wie is ze en wat doet ze? En hoe zet je de sociale media doeltreffend in, van de toon tot in contact komen met influencers om wellicht iemand te kleden. Daarna focussen we op content marketing, de timing daarvan en een community bouwen rond je visie, droom en ambitie. 

Ik zie nu al uit naar onze sessies. Zij ontvangt vandaag mijn boek Zo hoor je altijd JA! Dat is haar huiswerk voordat wij starten. En je weet het, niets houdt je tegen om juist in coronatijd jouw business te starten of uit te breiden. Ook toe aan een zinvolle sessie? Stuur me een berichtje.

    Voornaam (*)

    Achternaam (*)

    E-mail (*)

    Bedrijf

    Telefoonnummer (*)

    Onderwerp (*)

    Bericht

    (*) velden met sterretje zijn verplicht.