Het hogere doel of de portemonnee? Purpose vs purse
Geld is een heikel onderwerp voor veel Nederlandse vrouwen. Deze vrouwen vragen niet genoeg voor hun talent, kennis en inzet met als gevolg dat ze niet genoeg verdienen. Kortom, ze hebben een bizarre relatie met geld. Vaak hebben ze ook maar één of twee verdienmodellen.
Purpose vs purse
Een mannelijke gesprekspartner uitte onlangs zijn ongenoegen over de overdreven aandacht voor het woord purpose waarbij er in de slipstream vaak uitrolt dat geld verdienen vies is. Eén aspect overzagen de purpose-aanhangers: ‘Kijk Lucinda, in het woord purpose zit het woord purse. Geld is een ruilmiddel en vooral niet vies.’
Het hogere doel of de portemonnee? Vorige week ontving ik een e-mail van een vrouw die mij vertelde dat een product van mij te duur was en ik me meer moest richten op purpose. Daar gaan we weer, dacht ik. Ze kon niet overtuigend toelichten waarom het product te ‘duur’ was en wat een ‘purpose’ zou moeten inhouden. Veel geroep, weinig inhoud. Het verhaal werd overigens gelogenstraft want het product vond gretig aftrek. Waarom? Omdat ik vrouwen een podium geef en hen het beste wens.
Purpose, wel of niet?
Sommige bedrijven hebben de mond vol van purpose. Dat is hun goed recht en vele menen het ook oprecht en werken er serieus aan. Een bedrijf met een ‘lege’ purpose, uitsluitend als marketing-trekker, valt ook snel door de mand. Zo’n purpose is zeker mooi in tijden als de bomen tot in de hemel groeien. Maar in mindere economische tijden?
Hoor jij tegenwoordig nog iets over vrouwenquotum of is het al opgelost (niet in de zin van in rook opgegaan)? In mindere tijden schuift ook purpose naar de achtergrond, overleving staat op nummer 1. Waarin geld de hoofdrol speelt want zonder dat komt alles wel heel snel op een hellend vlak.
Niets mis met purpose, natuurlijk. Een heldere purpose geeft een bedrijf een oprechte, herkenbare en sympathieke smoel en het imago van een bedrijf dat goed bezig is, de brand value. Meer bedrijven zouden een purpose kunnen definiëren. En tegelijk moeten wij respecteren dat niet alle bedrijven een hoger doel hebben anders dan geld generen (en mensen een salaris betalen). En het een sluit zeker het ander niet uit. Nogmaals, purpose moet een keuze zijn, dan pas is het echt!
Heb jij voor jouw onderneming een purpose geformuleerd? Vraag jezelf af: Wat is jouw doel of doelstelling? Wat voeg jij toe aan het geheel?
Waarde
Terug naar de genoemde vrouwen. Beseffen zij dat het bedrag dat je vraagt voor je diensten een reflectie is van je waarde? Ik ben ondernemer, aardig zichtbaar en doordat ik zichtbaar ben, heb ik een groot bereik. Dankzij dit grote bereik vragen bedrijven graag naar mijn tijd, talent en diensten. En kan en mag ik ook veel meer vragen. Eigenlijk mag ik vragen wat ik wil en als degene aan de andere kant dat ook nog wil betalen, is er een match. Deal.
Waarde heeft ook een diepere laag… het heeft alles te maken met jouw persoonlijke waarde. Ik weet nog dat ik in een bedrijf werkte en dat persoonlijke waarde gekoppeld was aan mijn salaris. Ik ervoer de business als dubbeltjes- en kwartjeswerk… geen waarde. Ook al was ik erg goed in wat ik deed, het ging de klant er voornamelijk om of de concurrent goedkoper was.
Kim & Kylie
Ik doceer de laatste jaren met veel plezier marketing & ondernemerschap aan een privé-universiteit. ‘Cost based pricing’ is een rekensom maar mijn studenten zijn veel meer geïnteresseerd in ‘value based pricing’: Kim Kardashian die bedragen tot 700.000 dollar per uur kan vragen. Gelach, onbegrip en ongeloof totdat ik het uitleg. Zij is het waard omdat zij het vraagt. Zij is zichtbaar, bekend en heeft een imago. Zij is beroemd om het beroemd zijn. En toen haar zus Kylie Jenner begon met haar make-up business, zonder enige vorm van opleiding kon zij zorgeloos – maar wel op eigen initiatief en met eigen inzet – een miljard verdienen. Ja, echt waar!
In Nederland halen we al snel onze neus daar voor op. Om de een of andere reden nemen we haar niet serieus want ‘zo kan dat niet’, ‘dat telt niet’ en gaan wij persoonlijk naar haar kijken en hebben vervolgens kritiek en een mening. Zeg toch gewoon dat ze dat goed gedaan heeft.
Hulpsyndroom
Auw! Vorig week vertelde een vrouw me: ‘Ik help klanten met hun business maar ik ga ze natuurlijk geen geld vragen gezien de tijd waarin wij leven.’ Ik dacht, in welke tijd we ook leven, er is nog net zoveel geld in omloop als anders en dat geld heb je toch nodig, al is het alleen voor jouw vaste kosten. En dan jouw eigen-waarde. Ik zei vooral niets maar dacht… wat een gek wijf! Het is toch een kans, een mogelijkheid. Ook het befaamde ‘gratis heeft geen waarde’ dook even op.
Een echte ondernemer weet geld te verdienen in een ‘slechte’ tijd. Als je alleen maar ondernemer bent in goede tijden dan moeten wij meteen de boel sluiten. Er zijn altijd kansen en mogelijkheden en als ondernemer is dat juist je taak om uit te zoeken wat dat nu is voor je. In de horeca doen ze het nu super… ze leveren online diensten, wijnproeverijen en noem het maar.
Mijn zus woont in Frankrijk en is een psychotherapeut. Zij heeft een opleiding van acht jaar genoten maar wil alleen maar helpen als niemand haar betaalt. Zij kan alleen maar helpen als geld niet in het spel is. Ik ken ook genoeg vrouwen die zich inschrijven bij sprekersbureaus totdat het moment komt dat iemand geld aanbiedt om te spreken, dan lukt het niet meer want… geld is vies!
Zie purse als de reflectie van je purpose
Jij bent het altijd waard. Je hebt op elk moment waarde. Eigen waarde. Mensen die te weinig vragen voor hun diensten worden niet serieus genomen. Ze tellen niet mee als ‘volwaardig’ of ‘bekwaam’ en dat is voor velen lastig. Toen ik begon met spreken ontving ik 250 euro in een envelop. Mij stimuleerde dat enorm en nu mag ik zeggen dat het lekker loopt. Het is altijd een extra omdat ik niet kan zeggen hoe vaak ik spreek maar ik zie er weer naar uit om het op te pakken. Het maaiveld, niet goed genoeg zijn, het wie zit op mij te wachten-mantra… ik heb ze allemaal al zo vaak gehoord en ik weet: dat voegt absoluut niets toe.
Als je purpose zoveel goeds doet, moet het toch gereflecteerd worden in je purse. Ik ben ondernemer en zonder een gevulde purse kan ik niet investeren, kan mijn gezin niet leven en kan ik mijn hypotheek niet betalen.
Wil je meer weten over jouw waarde, jouw houding en de impact daarvan binnen bedrijven? Lees dan mijn boek Smart & Savvy Leadership of hoe je als vrouw jouw impact maakt.