Inhoud vs vorm, vrouw ben jij een precieze?

Inhoud vs vorm, vrouw ben jij een precieze? Blog van Lucinda Douglas over ondernemen tijdens een recessie of crisis

‘Maar ik ben zo goed’, hoor ik vrouwen regelmatig verzuchten. ‘Ik wil dat anderen zien hoe goed ik ben en ik wil erkenning voor mijn kennis en kunde.’ Allemaal leuk en aardig maar een subjectieve kwalificatie van ‘goed-zijn’ is eigenlijk een kwalificatie die stil in de ruimte blijft hangen. Eigenlijk een kwalificatie van niets want als anderen jouw talenten niet zien… zijn ze er niet. Ongeacht hoe goed je denkt dat je bent, als een ander dat niet kan zien – jij kunt het niet zichtbaar maken – dan bestaat goed zijn alleen in je hoofd.

Daar in je hoofd is een heel eenzame plek. Jouw klant komt je daar niet opzoeken. Als jouw goed-zijn niet gezien kan worden, zou ik je adviseren om (andere) manieren van zichtbaarheid te vinden. Alleen maar dénken dat jij het zo goed kunt, is natuurlijk – ja, ik zeg het gewoon – bagger. Ik zeg dat omdat ik je wil helpen. Omdat ik weet dat jij met jouw talenten wilt bijdragen.

Inhoud vs vorm, vrouw ben jij een precieze?

Ik ontmoet zakelijk veel vrouwen die ‘goed zijn’. Ze zijn keurig opgevoed, hebben een gedegen opleiding en zullen niet snel buiten de verwachte en gebaande paden stappen. Met een knipoog noem ik ze altijd de preciezen (i.t.t. de rekkelijken). Preciezen zijn inhoudelijk zeer kundig maar wat mij steeds vaker opvalt, is dat het niet meer van deze tijd is om alleen inhoud te tonen. Als je het uitsluitend moet hebben van je inhoud, heb jij duidelijk de boot gemist. Jouw luisteraars, jouw (potentiële) klanten en jouw ambassadeurs willen méér.

Ze willen vorm. Een aantrekkelijke vorm die, in het juiste jasje, niets afdoet aan jouw inhoud. Van een advocaat, notaris of account nemen we aan dat het met de inhoud wel goed zit. We hoeven niet te luisteren naar een bloemlezing uit een wetboek maar een leuke anekdote, grap of relevant verhaal doet wonderen. Bovendien halen vele gebruikers hun kennis online op. Daarnaast voelen sommige beroepsgroepen de hete adem van Artificial Knowledge (AI) nog niet in hun nek maar dat duurt niet lang meer. En AI heeft – tot nog toe – geen uitnodigende menselijke toon of vorm.

Wat de ‘precieze’ vrouw betreft, zij zou meer vorm kunnen tonen om daar haar inhoud in te verpakken. Niet alles hoeft benoemd te worden en zeker niet alles hoeft ernstig en serieus te zijn. Relax. Zij zou meer kunnen inzetten op persoonlijkheid om zich met humor en een lichte achteloosheid op een smart en savvy manier neer te zetten. En dat is nog eens leuk ook!

Kansen zien

Ondernemen en werken aan jouw zichtbaarheid kan ook prima in mindere (economische) tijden. Juist nu in de tijd van corona ontdek ik de echte ondernemers. Zij die kansen zien en zich in de kijker spelen ongeacht wat er rondom hen gebeurt. En waarom ook niet, de kachel moet tenslotte roken. Toen ik in 2009 voor het zelfstandig ondernemerschap koos was het ook crisis. Binnen vijf weken had ik een aantal vrouwen op de payroll en een vooruitstrevend call-systeem. Anderen verzekerden me hoe lastig ik het zou krijgen maar dat viel reuze mee. Misschien moest ik wat harder werken maar ik hield vast aan mijn idee en bouwde gestaag aan mijn zichtbaarheid en naamsbekendheid.

Visie en daadkracht in tijden van…

Een paar dagen geleden ontving ik een app van een relatie. Hij vroeg hoe het met me ging. Ik antwoordde dat er inderdaad opdrachten bij mij zijn weggevallen maar dat ik niet bij de pakken ging neerzitten. Bij hem hetzelfde verhaal. Dit was de derde recessie die hij meemaakte. Hij vertelde dat het weer een moment was om anders te kijken en te reflecteren op zijn eigen koers. Zijn netwerk was voor hem van belang – onderhouden, koesteren en kijken hoe hij anderen kon helpen.

Ik weet dat hij op een aimabele manier mensen tegemoet treedt en ik weet waar hij goed in is. Ik heb hem meteen gelinkt aan mijn meest dierbare relaties en ik weet dat er werk uitkomt voor hem. Hij vroeg het niet maar ik deel graag mijn netwerk met hem. Hij zei dat wat hij nu investeerde, hij later weer terug zou verdienen. Kijk, daar houd ik van… visie en daadkracht ineen.

Aanmoediging voor jou

Zijn er door de coronacrisis opdrachten bij jou weggevallen en ‘ze’ weten je niet te vinden? Neem jezelf eerst eens echt serieus onder de loep: wat is eigenlijk jouw toegevoegde waarde? Weet een ander wat je te bieden hebt? En hoe ga je dat overdragen in een vorm die bij jou past?

Als je nog geen heldere antwoorden hebt op deze vragen, neem de coronatijd om daarover na te denken. Een aanmoediging wil ik je meegeven: Houd het licht, het hoeft allemaal niet zo zwaar te zijn. Belangrijk is dat je geniet van wat je doet, dat je geniet van jezelf en de mensen om je heen en dat je oprecht geeft en deelt. Ik wens je visie en daadkracht.

Wil jij nu doelgericht en daadkrachtig werken aan jouw zichtbaarheid, dan is deelname aan LEFWIJF jou op het lijf geschreven. Zeker nu. En je kunt direct starten.