‘Lucinda, jij praat alleen in duizenden euro’s!’

Ik was mij er niet van bewust dat ik het deed tot zij mij onderbrak en riep: ‘Geweldig Lucinda, jij praat alleen maar in duizenden euro’s.’ Voor mij was dat normaal. Al lang geleden had ik besloten om niet in honderden te denken en af te rekenen maar in duizenden. Waarom zou je jezelf klein houden? Nu ja, het is maar wat jij jezelf waard vindt. Ik vertelde haar dat ik het geluk had dat ik uit de corporate wereld kwam. Spreken over honderden was daar taboe want dat maakte geen of nauwelijks indruk.

Niet de goede klanten…

‘Maar Lucinda, mijn klanten willen dit soort bedragen niet betalen!’ ‘Dan is het simpel, jij hebt dus niet de goede klanten.’ Ja, daar waren wij het beiden over eens. ‘Maar hoe kom ik nu aan en bij de klanten die wel voor mijn diensten willen betalen?’ ‘Eigenlijk is het antwoord simpel, jij bent het antwoord.

Het is aan jou om jezelf anders of op een bepaalde manier te profileren. Met wie ga je nu bijvoorbeeld om? Praten zij ook in duizenden? Als mensen dat soort bedragen niet gewoon vinden, zullen ze het ook niet aan je besteden. Van belang is dus dat jouw netwerk bestaat uit mensen die wel betalen dus ga naar die events waar mensen flink voor betalen want ze zijn bereid om in zichtzelf te investeren. Ook moet je online en offline te vinden zijn en… op de sociale media moet je wel iets relevants – ook wat je doet in jouw vrije tijd –  op een sexy en savvy manier delen. Dus met gevoel voor de juiste toon in tekst en beeld.

Trouwens, hoe deel jij jouw mening online? Zit je in een raad van bestuur, advies, ben je actief in de politiek, heb je een netwerk? Ben je de beste in jouw vakgebied? Heb je een duurzaam verdienmodel? Heb je al een boek geschreven? Wat is jouw autoriteit? Waarom zou ik je moeten kennen en oh… wat is jouw ‘superpower’?

Verkopen doen we allemaal… maar hoe?

Neem actie en werk aan jouw invloed. Nomineer nu eens jezelf in plaats van dat je afwachtend bent. Heb je al een ‘Ted Talk’ gegeven? Heb jij wellicht een eigen YouTube-kanaal waar je anderen weleens interviewt zoals je con-collega’s? Ik heb geen concurrent omdat dit in mijn gedachtewereld geen rol speelt. Ik zie mezelf als een ‘cut-above-the-rest’ en zo etaleer ik mezelf dan ook. Als iemand denkt dat ik met al mijn kennis en ervaring voor honderden euro’s wil werken, heb je het goed mis. Ik kan niet anders dan een paar duizend vragen om je te coachen.’

Mijn gesprekspartner en ik lachten. En ik vervolgde: ‘Wat ook bijdraagt aan mijn waarde zijn mijn boeken, mijn theatershow de Cheerleader. Wat ik je nu in vogelvlucht schilder heb ik ondergebracht in de Masterclass Verkoop wat anderen willen kopen! Verkopen dat doen we allemaal, alleen de manier waarop je het doet maakt het verschil. Het lukt mij op een paar keer per maand te spreken voor een paar duizend euro – en ja, ik begon met een paar honderd euro. Zie het als een spel en het wordt al heel anders. Maar vergeet nooit je eigen waarde.’

De vrouw van 15.000 per dag

Ik vertelde dat ik enige tijd geleden een gesprek had met Jane Anderson, een Australische vrouw. ‘Jane vraagt 15.000 dollar voor een dag. Ik weet niet wat jij ervan vindt, maar ik vind het fantastisch. Die vrouw neemt zich behoorlijk serieus. Daar houd ik van. Ik ben zeer bewust van de waarde die ik aan mijn klanten geef – waaronder lef en durf – en mijn persoonlijkheid maakt dat mogelijk en mijn klanten profiteren daarvan.’ ‘Wow Lucinda’, zei mijn gesprekspartner, ‘hoe jij erover denkt en praat… ik moet mijn business anders aanpakken.’ ‘Be my guest’, antwoordde ik ‘kansen en geld zijn er genoeg dus pak ze!’

Wil je mijn masterclass ‘Verkoop wat anderen willen kopen!’ bijwonen dan kan dat natuurlijk en nee… het kost je geen duizenden maar ik vertel je wel hoe JIJ ze ook kunt vragen.  

Als de Yes You Can Woman spreekt Lucinda Douglas wereldwijd over vrouwen en empowerment. Zij sprak in 2018 op de Afrikaanse top She Speaks in Nigeria en is uitgeroepen tot Top 10 Sales Leader van Nederland, genomineerd voor Etnisch Zakenvrouw van het jaar 2016 Aanmoedigingsprijs en genomineerd door VIVA 400 als een van de meest inspirerende vrouwen van Nederland.

Als auteur schreef Lucinda enkele boeken waaronder het managementboek Sales Is Sexy, het werkboek Ultra- Nichen en haar autobio-grafie Yes You Can Woman! Binnenkort verschijnt haar boek over leiderschap: Smart & Savvy Leadership. Boeken waarin de vrouw centraal staat. Lucinda is bedenker en oprichter van Elle Mastermind waarin haar passie voor de vrouw, voor ondernemen en haar netwerk samenkomen.