Ook struisvogels kunnen verkopen!

Ook struisvogels kunnen verkopen! Blog van ondernemer en sales expert Lucinda Douglas over happy sales.

We kennen allemaal de struisvogel die zijn spreekwoordelijke kop in het zand zou steken om maar niets mee te krijgen van de dynamische omgeving. Waarschijnlijk – en vaak ook helaas – maar al te herkenbaar. En in die situatie gebeurt er ook niets. Als ondernemer zie je geen klanten en prospects en worden en ook geen nieuwe opdrachten op de toonbank gepresenteerd. Toch heeft de struisvogel een succesvolle strategie gevonden om naast de kop in het zand toch te scoren.

Geen gevaar voor elkaar

Struisvogels kunnen niet goed ruiken en horen maar wél goed zien. Zebra’s kunnen níet goed zien maar wél goed horen en ruiken. En ze staan elkaar niet naar het leven, ze vormen geen gevaar voor elkaar. Wellicht begrijp je al waarom je op de Afrikaanse savanne deze twee vaak samen ziet. Zij begrijpen hun samenzijn en samenwerking in ieder geval want het levert hen vele voordelen: ze lopen minder gevaar en ze kunnen redelijk rustig hun eigen ding doen. Het enige dat zij doen is een oogje in het zeil houden. Voor veel jagers een nachtmerrie want ze vormen een lastige prooi. 

Idee voor verhogen omzet

Een heerlijke les uit de natuur, vind ik dit. Wat is het mooi om krachten en kwalificaties te combineren en elkaar te complementeren. Een model dat wij direct kunnen overnemen. Voor iedere ondernemer en onderneming zijn dit soort combinaties te vinden. Stel nu dat jij een prima idee of product hebt maar helaas geen accountmanager om dat idee of product voor je te verkopen. Ga eens op zoek naar een bedrijf dat complementair is aan jouw product en accountmanagers in dienst heeft… en jij hebt een win-win situatie te pakken.

Stel je bent een marketingtrainer. Zorg ervoor dat je samenwerkt met bijvoorbeeld een pr-bureau, misschien kan je zelfs een deal of overeenkomst maken. Maak het ook nog eens financieel interessant en jij hebt veel meer ambassadeurs dan tevoren. Tja, een win-win is gemakkelijker dan je denkt. Omzet verhogen in zo’n vorm ook. En er zijn altijd verschillende samenwerkingsvormen te bedenken.

Ongeacht wat jouw constructie is, is regel nummer één: What’s in it for me and you! Leer dit altijd met je mee te nemen en maak het in je netwerk en ver daarbuiten bespreekbaar.

Wil je nog meer weten hierover en wat dat voor jouw business kan betekenen, neem gerust contact op met mij. Tenslotte… hebben wij elkaar nodig : )

#happysales